Refernet-Hungary Facebook

    A szakképzés Csehországban

     

     

    A szakoktatás és  szakképzés mindig is a cseh oktatási rendszer alapvető elemét képezte. Az elmúlt évtizedekben pedig – a minőség hosszú időkre visszanyúló hagyományára építve – intenzív fejlődésen ment keresztül. 

    A szakmai alapképzésért felelős legfőbb szerv az Oktatási, Ifjúsági és Sportminisztérium. A legtöbb szakképző iskola közfenntartású, és azokat az egyes régiók finanszírozzák. A szakmai alapképzés iskolarendszerű, jelentős arányú (iskolákban, tanműhelyekben, gyakorlati képzési központokban és vállalatoknál tartott) gyakorlati képzéssel és/vagy szakmai gyakorlattal.

    A munkáltatók képviselőit bevonják a szakmai és képesítési előírásokat meghatározó ágazati készségtanácsokba és területi csoportokba.

    Felső középfokú szakoktatás és szakképzés

    A szakoktatás és szakképzés túlnyomórészt a kötelező tanulmányok befejezését követően, jellemzően 15 éves korban kezdődik. A gyakorlati szakmai alapképzési programok (EKKR 2–3. szint) a középfokú szakoktatás és szakképzés kis részét teszik ki, mivel elsősorban a sajátos nevelési igényű diákok számára alakították ki őket. A felső középfokú szakképzési és szakiskolai programok (EKKR 3–4. szint) három–négy évig tartanak. A következő lehetőségek választhatók:

    (a) az EKKR 3. szintjén kínált hároméves szakképzési programok (amelyek szakképesítést igazoló bizonyítványhoz vezető szakmai vizsgával zárulnak) lehetővé teszik a végzett diákok számára a közvetlen munkaerőpiaci belépést és kétkezi szakmák (például kőműves, fodrász) folytatását. Az e programokat elvégző diákok továbbléphetnek egy ezt követő kétéves képzésre (EKKR 4. szint), és érettségi vizsgát tehetnek (maturita), ami lehetővé teszi a felsőoktatásba való bejutást;

    (b) a négyéves (érettségivel – maturita – záruló, az EKKR szerinti 4. szintű) szakközépiskolai programok lehetővé teszik a végzettek számára a felsőoktatásban történő továbbtanulást vagy középszintű műszaki, üzleti, szolgáltatási, egészségügyi és egyéb hasonló munkák végzését (például építő- és építésztechnikus, idegenforgalmi ügyintéző);

    (c) a jelentős részben (a tantervek akár 70%-ában) általános célú képzést nyújtó líceumi szakok a felsőoktatási intézményekben történő továbbtanulásra készítik fel a végzett diákjaikat;

    (d) a konzervatóriumok által kínált, eltérő felépítésű képzések igényes művészeti tevékenységek folytatására készítik fel a diákokat a zene, a táncművészet, az ének és a színjátszás területén. A tanulmányok vagy érettségivel (maturita, középfokú oktatás – EKKR 4. szint) vagy abszolutóriummal (absolutorium, felsőfokú szakoktatás, EKKR 6. szint) zárulnak.

    Posztszekunder és felsőfokú szakoktatás és -képzés

    A középiskolák által szervezett ráépülő kurzusok két évig tartanak, és az EKKR szerinti 3. szintű szakképesítést igazoló bizonyítványt adó hároméves szakképzési programokat elvégzett diákok előtt állnak nyitva. A kétéves kurzus érettségi vizsgával (maturita) zárul (EKKR 4. szint).

    Azok a tanulók, akik már elvégezték a felső középfokú tanulmányaikat, és egy attól eltérő területen kívánnak képesítést szerezni, vagy általános középfokú végzettséggel rendelkeznek és szakmai képesítést kívánnak szerezni, választhatnak „rövidített képzést”. A maturitával (EKKR 4. szint) rendelkezők szakképesítést igazoló bizonyítványt vagy egy eltérő területen újabb maturita bizonyítványt szerezhetnek; a csupán szakképesítést igazoló bizonyítvánnyal rendelkezők (EKKR 3. szint) csak egy újabb, más területre vonatkozó szakképesítést igazoló bizonyítványt szerezhetnek. A rövidített képzések különösen alkalmasak a felnőttek számára, és egy vagy két évig tartanak.

    A felsőfokú szakmai képzések a középiskolát végzetteket (maturita bizonyítvánnyal rendelkezőket) készítik fel igényes szakmai feladatokra (például táplálkozási szakértő, fogászati asszisztens). A tanulmányok három–három és fél évig tartanak, és abszolutóriummal (absolutorium, EKKR 6. szint) zárulnak. Ezek a programok gyakorlatorientált felsőfokú képzést nyújtanak, és szorosan igazodnak a munkáltatók készségigényeihez.

    Bár a képzést elvégzettek közül sokan belépnek a munkaerőpiacra, a felsőoktatási intézményekbe is biztosított a vertikális átjárhatóság. Azok, akik tanulmányaik befejezését követően egyetemi alapképzésben tanulnak tovább, adott esetben elismertethetnek olyan tantárgyakat és vizsgákat, amelyeket felsőfokú szakképző intézményben végeztek el, illetve tettek le.

    Felnőttkori tanulás

    Minden felnőtt részt vehet bármely szakképzési programban a formális iskolarendszeren belül. Számos képzést úgy alakítottak ki, hogy azokat össze lehessen egyeztetni a munkavégzéssel. A nem formális és informális tanulás eredményeinek érvényesítésére irányulóan külön rendszer működik.

     

    Legfrissebb hírek

    • Magyar aranyérmes bútorasztalos a WorldSkills 2019 versenyen

      Magyar fiatal lett a világ legjobb bútorasztalosa a Kazanyban rendezett WorldSkills verseny döntőjén. Simon Krisztián aranyérme mellett további tizenegy Kiválósági Érmet szereztek a magyar szakképzésben tanuló diákok. A magyar csapat minden második tagja éremmel tért haza Oroszországból. A 2019. augusztus 22-27. között megrendezett 45. WorldSkills versenyen 22 szakmában 24 versenyző képviselte Magyarországot. A szakképzés olimpiájaként számon tartott eseményen Simon Krisztián bútorasztalos aranyérmet szerzett. A Veszprémi Szakképzési Centrum frissen végzett diákja már állt a dobogó legfelső fokán a tavaly szeptemberben, Budapesten megrendezett EuroSkills-en. A világdöntőre, ahogy a korábbi versenyekre is, Fekete Zoltán, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum tanára készítette fel a versenyzőt.

      Forrás: a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapja

      További információ a következő linken olvasható: Világelső a magyar asztalos szakképzés

       
    • Cedefop Fotópályázat 2019 – „Mondd el a történeted!”

       

       

      Az Európai Unió és a Cedefop (Európai Szakképzés-fejlesztési Központ) negyedik alkalommal hirdeti meg fotópályázatát a szakképzésben tanuló diákok számára. A sikeres pályázónak olyan élményalapú pályamunkát kell benyújtania, mely kapcsolódik a szakképzés világához.

      A pályázat során a résztvevőknek egy 4-5 fotóból álló fényképes történetet kell készíteniük, melyet egy rövid, legfeljebb 100 szóból álló leírással kell kiegészíteni, bemutatva a munkájuk mögött álló koncepciójukat. A pályázat során kizárólag a szakképzésben vagy felnőttképzésben tanuló diákok, hallgatók által indított csapatok jelentkezését várják.

      A 2018. évi rendkívül sikeres pályázati felhívásra 18 ország több mint 100 csapata nevezett.

       
    • „Szakma Sztár Fesztivál”: elődöntő az Audi Hungariánál

      Az AUDI HUNGARIA Zrt. Projekt- és Tréningközpontja adott otthont a „Szakma Sztár Fesztivál” elődöntőjének az autóipari szakmákban. A versenyre az ország 43 szakképző iskolájából érkeztek tanulók, akik nyolc autóipari szakmában tapasztalt zsűri előtt mérték össze tudásukat. Az Audi Hungaria és partneriskolái duális képzésének hat tanulója indult a megmérettetésen. 

      • 67 szakmunkástanuló 8 autóipari szakmában mérte össze tudását az Audi Hungaria Projekt- és Tréningközpontjában

      • Dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja: „Duális szakképzésünkben a legmodernebb technológiákat megismerve sajátítják el a tanulók az autóipari szakmákat.”

       

    H-1089 Kálvária tér 7
    Budapest, Magyarország

    Telefon: (+36 1) 477-5600

    Email:  gomorineoj@nive.hu

    © 2016 ReferNet Magyarország
    Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in C:\inetpub\wwwroot\nive\site\refernet\modules\mod_menu\helper.php on line 97