Refernet-Hungary Facebook

    A szakképzés Szlovéniában

    Szlovéniában az iskolarendszerű szakképzés a felső középfokú szinten kezdődik, és többnyire állami iskolák biztosítják. A jogszabályok előkészítéséért, a finanszírozásért, valamint a programok, előírások és képesítések elfogadásáért az egyedüli felelős az Oktatási, Tudományügyi és Sportminisztérium. Miközben az oktatási minisztérium rendszerszinten foglalkozik a szakképzéssel, a Szlovén Köztársaság Szakképzési Intézete (CPI) felelős a gyakorlati szintű szakképzésért; nyomon követi és irányítja a szakképzés fejlődését, valamint gondoskodik a tanártovábbképzésről és a szakmai normákról. A CPI emellett a minisztériumok, az iskolák és a szociális partnerek közötti összekötőként is szolgál.

    A szakképzési programok

    A kötelező alapszintű oktatást követően a szakképzésben részt vevő diákok a következő felső középfokú képzésekre iratkozhatnak be:

    • felső középfokú műszaki képzések (ISCED-P 354): szakmai maturával (két általános és két szakmai – elméleti és gyakorlati – vizsgával) záruló négyéves programok. Ezek a képzések 40%-ban általános tantárgyakból és 4–12 hetes, munkahelyi környezetben történő tanulásból állnak. A szakmai matura letételét követően a diák beiratkozhat valamely felsőfokú szakképzésre (ISCED-P 554), a szakoktatás első ciklusába tartozó képzésre (ISCED-P 655), vagy beléphet a munkaerőpiacra.

    • felső középfokú szakképzési programok (ISCED-P 353). Ezeknek a hároméves, munkaerőpiac-orientált programoknak két ága létezik:

    – iskolai ág: a képzés körülbelül 20%-a (legalább 24 hét) valamely munkáltatónál zajlik, a fennmaradó része pedig az iskolában (általános tantárgyakkal és szakképzési modulokkal);

    – tanulószerződéses gyakorlati képzési ág: a képzés legalább 50%-a valamely munkáltatónál zajlik, legalább 40%-a pedig – általános tantárgyakkal és szakképzési modulokkal – az iskolában.

    Az ágak között a képzés közepén lehet váltani. A záróvizsgákat követően mindkét ág diákjai beléphetnek a munkaerőpiacra vagy beiratkozhatnak ISCED-P 354. szintű kétéves műszaki szakoktatási programokra, amelyek szakmai maturával zárulnak;

    • rövid felső középfokú szakképzési programok (ISCED-P 353): kétéves képzések, amelyek kevésbé magas követelményeket támasztó (asszisztensi szintű) foglalkozások betöltését vagy a szakmai képzéseken történő továbbtanulást teszik lehetővé a tanulók számára.

     

    A 2016/2017-es tanévben a diákok 35,1%-a általános felső középfokú képzésekre, 59,5%-a pedig felső középfokú szakképzésre iratkozott be (41,5% műszaki képzésekre, 16,6% szakképzési programokra, 1,4% pedig rövid szakképzési programokra).

    A szakmai vagy általános maturával rendelkező tanulók beiratkozhatnak kétéves felsőbb szintű szakmai képzésekre (ISCED-P 554), amelyeket állami szakképző iskolák és magán képzési szolgáltatók biztosítanak. E képzések 40%-ban munkahelyi környezetben történő tanulásból állnak, amely vállalatoknál zajlik. A 2016/2017-es tanévben a diákok 4,6%-a iratkozott be ilyen típusú képzésekre.

    Felnőttkori tanulás és szakmai továbbképzés

    A felnőttek ugyanazokra a formális szakképzési programokra iratkozhatnak be, mint a fiatalok. Az ismeretek értékelésének megszervezése és eszközei igazodnak a felnőtt tanulókhoz (például modulok alkalmazása és felmentések lehetővé tétele). A felnőttek szakmai továbbképzésben is részt vehetnek, amelyet rendszerint magánvállalatok biztosítanak; e képzések nyújtását nem szabályozza jogszabály. A felnőttoktatási tanácsadó központok és egy független tanulmányi központokból álló hálózat számos, a felnőttoktatást támogató tevékenységet szerveznek.

    A 2015/2016-os tanévben a felnőttek 4,96%-a iratkozott be általános felső középfokú képzésekre, 95%-a pedig felső középfokú szakképzésre (62,6% műszaki képzésekre, 31,7% szakképzési programokra, 0,7% pedig rövid szakképzési programokra).

    A nemzeti szakképesítési rendszer (NVQ) olyan 18 év feletti felnőtteket céloz meg, akik el szeretnék ismertetni az iskolarendszerű oktatáson kívül megszerzett tudásukat. A rendszer 2000 óta működik.

     

    Do national qualifications frameworks (NQFs) make a difference – how to measure and evaluate impact of NQFs?

    NQF developments in Europe have been rapid.  Latest developments attest to the growing attention qualifications frameworks have been receiving from policy-makers and practitioners. The purpose of the event is to stimulate an open and critical reflection on the current and future role of NQFs.

    Before 2005, qualifications frameworks were in place in 3 European countries – in France, Ireland and UK. By 2017, NQFs have been introduced by all 39 countries taking part in the implementation of the EQF. Given that these NQFs are increasingly operational, questions regarding their added value and their impact are timely: 

    Do these national qualifications frameworks make a difference to policies and practices and to the learners and citizens they are supposed to benefit?

    Cedefop, in cooperation with the European Commission and Quality and Qualifications Ireland (QQI), organises a conference/peer learning activity on the issue of NQF impact. The main aim of the event is to allow policy makers and practitioners to exchange experiences and discuss about the impact and challenges of NQF implementation. The following key questions will be addressed:

    Cedefop’s project on future skills demand and supply has established a network of national experts in labour market forecasting, covering all EU Member States. These experts validate both the methods and the results of Cedefop’s forecast. 

    To provide a platform for discussion Cedefop organises regular technical workshops. This year’s workshop will focus on the following:

    • New forecasting results and methodological developments,
    • Future of manufacturing, scenarios developed in collaboration with Eurofound,
    • Presenting forecasting results in the Skills Panorama.

    For further information, please click on the following: http://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects/events/skill-needs-forecasting-expert-workshop

    Cedefop is jointly organising with the Estonian Presidency of the Council of the European Union a "Guidance Week" on the 26th of September.

    The first meeting of Cedefop’s network for lifelong guidance and careers education, CareersNet will be one of the opening events of the week. The main aims of this meeting will be to welcome CareersNet participants, clarify basic tasks and expectations, as well as familiarise them with existing tools at their disposal.

    Participants will discuss:

    • The role and priorities of the network in supporting research and informing policy;
    • The current structure of the European lifelong guidance database;
    • The updates to the database;
    • The possibilities of including an evaluation component in the database;
    • Foreseen and potential outputs;
    • The work schedule of the network.

    For further information, please click on the following:1st CareersNet meeting

    H-1085 Baross street 52.
    Budapest, Hungary

    Phone: (+36 1) 477-5600

    Email:  gomorineoj@nive.hu

    © 2016 ReferNet Magyarország